Informacja o cookies
Korzystamy z plików cookies w celach statystycznych i umożliwienia funkcjonowania serwisu.
Uznajemy, że jeżeli kontynuujesz korzystanie z serwisu, wyrażasz na to zgodę.
Informacje o możliwości zmiany ustawień cookies »
Zgadzam się, zamknij X
Zaloguj się
login:
hasło:
Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się
Nie pamiętasz hasła? Przypomnij hasło
Twój koszyk
jest pusty
Wybierz kajak dla siebie
Producent       Materiał       Przeznaczenie       Ilość osób            SZUKAJ
Z HISTORII KAJAKARSTWA

                KAJAKOWCY  CO TO ZNACZY?   KAJAKOWSCY? A MOŻE KAJAK OWCY?:)



        KAJAKI  -  KANU  -  KAJAKOWCY  -  KAJAKARZE  -  DAWNIEJ  I  DZIŚ  -  HISTORIA   

      

 Niewielu z nas zdaje sobie sprawę z tego jak bardzo turystyka kajakowa i kajakarstwo były rozwinięte przed II Wojną Światową. Odbywało się wiele imprez, spływów, organizowane były całe "pociągi kajakowe", którymi KAJAKOWCY udawali się w najdalsze zakątki kraju. Już w tamtych czasach  rozbudowana była infrastruktura związana z turystyką wodną (w roku 1933 liczba kajakowców była szacowana na ok.35 tysięcy osób).
Kiedyś KAJAKOWCY to byli Ci bardziej od turystyki kajakowej, a KAJAKARZE to Ci od sportu kajakowego. Po wojnie, stopniowo słowo kajakarze zastąpiło obydwa określenia.

Chcielibyśmy przybliżyć Wam tamte chwile, przypomnieć piękne czasy kajakarstwa.
A może uda się przywrócić "KAJAKOWCÓW" do słownika? 



REGATY DŁUGODYSTANSOWE NA DUNAJCU PRZED WOJNĄ zobacz więcej » Rozpoczyna się kolejny sezon zawodów, maratonów i spływów kajakowych. Zobaczcie relację z Wyścigu Długodystansowego na Dunajcu z roku 1935 autorstwa Bolesława Lustera 
Przedwojenni producenci kajaków składanych tzw. składaków zobacz więcej »



Przed wojną w Polsce było wielu producentów wysokiej jakości kajaków składanych, takie firmy jak:
  • "Beka" Bracia Bilczewscy" Kęty
  • "Delfin" Warszawa
  • "Piast" Zakłady Kauczukowe Piastów
  • "Polski Pionier" Jaworze Śląskie
Poszukujemy informacji na ten temat.
Kajakarstwo turystyczne w Polsce do 1939 roku autor Andrzej Łuczyński zobacz więcej »

"Kajakarstwo turystyczne w Polsce do 1939 roku"  jest to fragment artykułu Andrzeja Łuczyńskiego pd tytułem "Rys historii turystyki kajakowej" zamieszczonego na stronie Klubu Kajakowego Neptun Dęblin.

Sprzęt kajakowy w zimie i przed sezonem - artykuł z 1935 roku zobacz więcej » SPRZĘT KAJAKOWY W ZIMIE I PRZED SEZONEM  - autor Antoni Bober, 1935

 Racjonalna konserwacja sprzętu kajakowego w zimie jest niemniej ważna, niż w pełnym sezonie.
O tem się niestety zbyt często zapomina, ze szkodą dla całości i trwałości sprzętu. Podajemy zatem kilka wskazówek,
jak można się ustrzec od najczęściej popełnianych błędów i oszczędzić sobie niejednej przykrej niespodzianki na wiosnę.
Dunajec - przed 1939 artukuł z "Turysty w Polsce" autor Mieczysław Klimaszewski zobacz więcej » DUNAJEC - najpiękniejszy szlak wodny w Polsce - artykuł z "Turysty Polskiego"z 1935 roku

Dunajec posiada niewątpliwie najpiękniejszą dolinę w Karpatach.
Piękno jej polega nie tylko na osobliwych formach, ale głównie na ich rozmaitości,
na zmienności krajobrazów, przez które przepływa.
Tatry, Podhale, przełom przez Beskid Wysoki, kotlina Sądecka, przełom Różnowsko-Czchowski, lej doliny po Zakliczyn,
przełom przez Pogórze, wreszcie Nizina Podkarpacka to zupełnie odrębne, krajobrazowo różne jednostki,
posiadające odmienne formy, ukazujące nowe zjawiska.
Biała Przemsza w roku 1935 zobacz więcej » Biała Przemsza w roku 1935 autor S.Macieliński

Pytanie do Wszystkich, którzy znają obecny wygląd tego szlaku - jak zmieniła się Biała Przemsza w stosunku do przedwojennego opisu? Jezeli ktoś może podzielić się swoimi uwagami proszę o kontakt na maila info @ kajakowcy.pl.

(pisownia zgodna z oryginałem)


       Biała Przemsza jest szlakiem stosunkowo mało uczęszczanym. Oprócz Ślązaków, którzy raz zakosztowawszy jej urody stale tu przyjeżdżają – nie widzi się na jej wodach ani jednego „trampa” z dalszych stron. Opisu jej brak w „Szlakach Wodnych Polski”, a jednak szlak ten nad wyraz piękny i interesujący zasługuje w pełni, by go polecić wszystkim „wodniakom”.
  Biała Przemsza – przy wysokiej wodzie – dostępna jest dla kajaków już od Rabsztyna. W górnym biegu przepływa tak ciekawy teren jak Pustynia Błędowska a w dolomitach Okradzionowa tworzy przepiękny przełom. Tu jednak opiszę tylko przestrzeń jednodniowej wycieczki ze Sławkowa do ujścia Białej Przemszy w Mysłowicach.
Sławków miasteczko położone na linji kolejowej Sosnowiec – Kielce, lub – jeśli kto woli – na linji Katowice – Dęblin – Warszawa, jest łatwo dostępny, dzięki dogodnym połączeniom kolejowym.
Przedwojenne reklamy związane z kajakarstwem zobacz więcej » Przykład przedwojennej reklamy zakładów "Piast" produkujących kajaki składane.
Były to jedne z najlepszych w swojej klasie w tamtych czasach.
Jeśli macie może tego typu materiały to chętnie je opublikujemy.

Pojęcia turystyki i ochrony przyrody przed rokiem 1939 zobacz więcej » Pojęcia turystyki i ochrony przyrody artykuł z roku 1935 z  Turysty Polskiego autor Henryk Szatkowski

Artykuł, który pokazuje nam, że tematyka ochrony przyrody była bardzo ważna już od dawna.
 (pisownia zgodna z oryginałem)

 Pojęcia turystyki i ochrony przyrody są ze sobą nierozerwalnie złączone. Każdy turysta jest zwolennikiem idei ochrony przyrody, bo każdy turysta może uprawiać turystykę w pełni jej walorów tylko tam, gdzie jeszcze utrzymały się warunki potemu. A kapitalnym warunkiem jest właśnie pierwotna przyroda, lasy i łąki, góry i rzeki, które pozostały w stanie pierwotnym.
"KANU" artykuł o kanadyjkach z roku 1935 autor Wiktor Ostrowski zobacz więcej »   Łódź ta posiada wybitne walory turystyczne i z tego względu zasługuje na uwagę. Ojczyzną jej jest północno-amerykańska kraina olbrzymich jezior i bystrych rzek. Przez długi czas czółno było tam jedynym środkiem transportowym, od chwili ruszenia lodów - aż do zamarznięcia nurtu.
Trudne warunki żeglowania, bystrość prądu, sterczące z dna skały, katarakty wymagające „obnoszenia łodzi" po brzegu, wielkie fale na olbrzymich jeziorach - wszystko to złożyło się na powstanie typu łodzi zwinnej a jednocześnie bardzo statecznej, lekkiej a zarazem nadzwyczaj pakownej, krótko mówiąc - doskonałej łodzi turystycznej.
"JAK SZKOLIĆ KAJAKOWCA" (na podstawie "Podręcznika kajakowca" Antoniego Heinricha" 1933) zobacz więcej » Jak szkolić kajakowca?

 Przedewszystkiem trzeba wnieść pewien wkład w postaci minimum sprawności fizycznej i dobrego stanu zdrowia. Następnie trzeba nauczyć się pływać. Bez pływania nie wolno uprawiać żadnego ze sportów wodnych. Karierę wycieczkową można zacząć od łatwych wycieczek, aby opanować technikę rumania (rumanie - wiosłowanie w kajaku), zżyć się z nowym żywiołem i kajakiem.
najczęściej
oglądane
Copyrights © 2014 - 2017 kajakowcy.pl