Informacja o cookies
Korzystamy z plików cookies w celach statystycznych i umożliwienia funkcjonowania serwisu.
Uznajemy, że jeżeli kontynuujesz korzystanie z serwisu, wyrażasz na to zgodę.
Informacje o możliwości zmiany ustawień cookies »
Zgadzam się, zamknij X
Zaloguj się
login:
hasło:
Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się
Nie pamiętasz hasła? Przypomnij hasło
Twój koszyk
jest pusty
Wybierz kajak dla siebie
Producent       Materiał       Przeznaczenie       Ilość osób            SZUKAJ
Sprzęt kajakowy w zimie i przed sezonem - artykuł z 1935 roku
« powrót do "Z HISTORII KAJAKARSTWA"
SPRZĘT KAJAKOWY W ZIMIE I PRZED SEZONEM - autor Antoni Bober, 1935

 (pisownia zgodna z oryginałem, temat: konserwacja sprzętu drewnianego, składaków i silników do kajaka)


    Racjonalna konserwacja sprzętu kajakowego w zimie jest niemniej ważna, niż w pełnym sezonie.
O tem się niestety zbyt często zapomina, ze szkodą dla całości i trwałości sprzętu. Podajemy zatem kilka wskazówek,
jak można się ustrzec od najczęściej popełnianych błędów i oszczędzić sobie niejednej przykrej niespodzianki na wiosnę.
    Kajaki szwedzkie (drewniane) i kanadyjki myje się po zakończeniu sezonu, gruntownie zewnątrz i wewnątrz mydłem i słabym
ciepłym roztworem sody (silny roztwór niszczy farbę, lakier i drzewo). Szczególną uwagę należy zwrócić na usunięcie wszelkich resztek pokarmów, bo mogą zwabić myszy i szczury. Na pomieszczenie łodzi przez zimę nadaje się każda sucha szopa, o szczelnym, niezaciekającym dachu.
Łodzie stawia się kilem do góry, ażeby kurz osiadał tylko na zewnętrznej powierzchni, i ukośnie, podkładając pod jedną burtę kawałki drzewa, dla zapewnienia dopływu świeżego powietrza do wnętrza łodzi. Z wierzchu można przykryć łódź pokrowcem, jednak dopiero po zupełnem wyschnięciu.
    Na wiosnę, po ponownem gruntownem wyszorowaniu mydłem i roztworem sody, usuwa się lakier, farbę i olej z łodzi i przeciera tak długo papierem ściernym, aż się odsłoni gładka powierzchnia drzewa.
Następnie nakłada się kolejno olej lniany, farbę i 2 warstwy lakieru. Każdą następną warstwę nakłada się dopiero po zupełnem wyschnięciu poprzedniej.
    Składaki rozbiera się po zakończeniu sezonu i najpierw myje wewnętrzną powierzchnię powłoki i szkielet, poczem części drewniane suszy się jeden dzień.
Uszkodzone, lub brakujące części szkieletu naprawia się lub uzupełnia; w miejscach, w których stwierdzi się uszkodzenie lakieru, uzuwa się lakier zupełnie, przy pomocy papieru ściernego, ażeby ułatwić suszenie.
W ciągu zimy powleka się kilkakrotnie olejem lnianym, a nową warstwę lakieru nakłada się dopiero z końcem zimy.
    Teraz montuje się składak spowrotem i przystępuje do gruntownego wymycia mydłem i szczotką zewnętrznej powierzchni powłoki.
Plamy tłuste usuwa się czterochlorkiem węgla ( do nabycia w każdej drogerji).
Można także naprawić uszkodzenia powłoki : powierzchowne rysy i zadrapania przeciąga sie masą wulkanizacyjną, na głębsze nakleja sie łatki.
Klejenie łatek odbywa się w znany sposób : smaruje się masą wulkanizacyjną łatkę i miejsce uszkodzone, a po podeschnięciu przyciska silnie łatkę do miejsca uszkodzonego, masując ją od środka ku obwodowi, tak aby usunać z pod niej pęcherzyki powietrza.
Po naprawieniu uszkodzeń można ewentualnie pokryć całą powłokę cienką warstwą politury.
    Jak przechowywać składak przez zimę ? Najlepiej w stanie zmontowanym, zwalniając, o ile możności wszystkie usztywniacze. Nie zaszkodzą mu nawet silne mrozy, byle był zupełnie suchy. Kto przechowuje kajak zdemontowany, powinien przysypać powłokę talkiem i poprzekładać warstwy pakietu papierem, pokrowcami i t. p. zaokrąglając możliwie załomy.
Przechowywać należy w miejscu suchem i przewiewnem.
    Gumowe poduszki, materace, worki i t. p. zasypuje się talkiem i przechowuje, o ile możności płasko rozłożone, w miejsce suchem, chłodnem i ciemnem, najlepiej na spodzie szafy.
    Namiot należy dkładnie wysuszyć na zimę i przechowywać złożony.
    Śpiwór lepiej nie składać, lecz użyć np. do przykrycia kanapy; zwiększy to ich miękkość i elastyczność.
    Żagle, dobrze wysuszone, przechowuje się w pokrowcach, najlepiej każdy w oddzielnym. Co pewien czas należy je wietrzyć.
    Motor czyści się dokładnie, wypuszcza wodę z chłodnicy, a benzynę ze zbiornika, następnie wykręca się świecę, wlewa pół łyżeczki oliwy do cylindra, obraca koło zamachowe, ażeby rozprowadzić oliwę, i wkręca spowrotem świecę.
W razie potrzeby przeprowadza się remont.


Dr. Antoni Bober.
najczęściej
oglądane
Copyrights © 2014 - 2018 kajakowcy.pl